Visual Communication Design Analysis of the Instagram Account @SOHIB.QURAN

Yusyrifah Halid* -  Program Studi Komunikasi dan Penyiaran Islam, Fuad IAIN Kendari, Indonesia
Fitri Nur Fajrin -  Program Studi Komunikasi dan Penyiaran Islam, Fuad IAIN Kendari, Indonesia

DOI : 10.30863/palakka.v4i1.5156

This study aims to determine the meaning of visual communication design elements of typography, illustrations and colors on the poster of the Instagram account @sohib.quran. The method used in this research is qualitative method. The results of the study found that the elements contained in the accountsinstagram @sohib.quran between typographic elements, illustrations, colors are interrelated so that they can obtain a meaning. 1) TypographyHeadline made bigger and more prominent than the others as a sign indicating the main discussion in the poster, then forbody text placed belowheadline as an explanation of the poster which consists of the hadiths of the Prophet and Fatwas from prominent Islamic scholars, in addition to that the @sohib.quran account also includes sources of fatwas or hadiths in the poster, the placement is underbody text. (2) The use of illustrations in the @sohib.quran account poster is made according to the background context of the message conveyed in the poster. (3) the use of the color of the @sohib.quran poster uses neutral colors such as gray which are softer and can match other colors.
Keywords
Poster Da'wah; Visual Communication Design; Instagram @sohib.quran.
  1. Alam, Tombak. 1990. Kunci Sukses Penerangan dan Dakwah. Jakarta: Rineka Cipta
  2. Alex, Sobur. 2004. Semiotika Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya
  3. Anggraini S., Lia dan Kirana Nathalia. 2014. Desain Komunikasi Visual; Dasar-Dasar. Panduan untuk Pemula. Bandung : Nuansa Cendekia
  4. Anwar, Muh. 2015. “Prinsip-prinsip Dakwah Menurut Sayyid Quthub (Sebagai Pedoman Dai untuk Keberhasilan Dakwah)” dalam Jurnal Dakwah Tabligh. UIN Alauddin Makassar
  5. Awaludin, M. 2020. “Dakwah Melalui Poster Media Sosial Instagram (Analisi Desain Komunikasi Visual Poster Akun @Jendelamuslim.id)”. Skripsi. Bandung : UIN Sunan Gunung Djati
  6. Basuki, A. 2015. Makna warna dalam desain. Retrieved April, 30, 2017.
  7. Chaer, Abdul. 2012. Linguistik Umum. Jakarta: Rineka Cipta
  8. De Saussure, Ferdinand. 1996. Cours De Linguistique Generale. Pengantar Linguistik Umum (Terjemahan Rahayu S. Hidayat). Yogyakarta : Gadjah Mada University Press
  9. Denis McQuail. 2011. Teori Komunikasi Massa. Penerbit: Salemba Humanika.
  10. Fahmi, Fajriannoor. 2013. Semiotika Strukturalisme Saussure. The Messenger, Volume II, Nomor 2
  11. Fedinand De Saussure. (1996) Cours De Linguistique Generale, Pengantar Linguistik Umum terj. Rahayu S. Hidayat. Yogyakarta: Gajah Mada University Press
  12. Garbi, R. 2022. Analisis Semiotik Terhadap Meme Tersangka Korupsi Bantuan Sosial Covid 19 Juliari di Media Sosial Twitter (Doctoral dissertation).
  13. Harisah, A., & Masiming, Z. 2008. Persepsi manusia terhadap tanda, simbol dan spasial. SMARTek, 6(1).
  14. Helmy, Muhammad dan Risa Dwi Ayuni. 2019. “Komunikasi Dakwah Digital: Menyampaikan Konten Islami Lewat Media Sosial Line (Studi Deskriptif Pada Akun Line 3safa)” dalam Mutakallimin; Jurnal Ilmu Komunikasi. Universitas Islam Kalimantan Muhammad Arsyad Al-Banjari Banjarmasin.
  15. Hilal, Rahmat. 2019. “Persepsi Mahasiswa IAIN Kendari Terhadap Dakwah Melalui Desain Poster Komunikasi Visual di Instagram”. Skripsi. Kendari. IAIN Kendari.
  16. Kusmiati R.. Artini,dkk.1999.Teori Dasar Desain Komunikasi Visual. Jakarta: Djambatan.
  17. Kusnadi, 2018. “Dasar Desain Grafis”, Tasikmalaya:Edu Publisher
  18. Maunah, Fitriana. 2015. “Konsep Desain Komunikasi Visual Rubrik Fashion pada Majalah Hijabella Edisi Januari 2015”. Skripsi Thesis. Yogyakarta. UIN Sunan Kalijaga
  19. Melia, Yunita Aris. 2020. Pesan Dakwah dalam Poster Akun Instagram “@bukumojok” (Analisis Semiotika Ferdinand De Saussure). Skripsi. Fakultas Dakwah Dan Komunikasi. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel
  20. Mubarak,Syahrul Dan Yusyrifah Halid. “Dakwah Yang Menggembirakan Perspektif Al-Qur’an (Kajian Terhadap Qs. An-Nahl Ayat 125)”. Jurnal Al-Munzir Vol.13. No. 1 Mei 2020
  21. Ni Nyoman Sriwitari Dan I Gusti Nyoman Widnyana, 2014 “Desain Komunikasi Visual” Yogyakarta:Graha Ilmu
  22. Rakhmat Supriyono. 2017 “Desain Komunikasi Visual”, Yogyakarta:CV. Andi Offset
  23. Sartini, Ni Wayan. 2007 “Tinjauan Teoritik Tentang Semiotik”, dalam Jurnal Masyarakat, Kebudayaan dan Politik. Jurusan Sastra Indonesia Fakultas Sastra Universitas Airlangga
  24. Sidhartani, S. 2010. Elemen Visual Dan Prinsip Desain Sebagai Bahasa Visual Untuk Menyampaikan Rasa, Studi Kasus: Aplikasi Elemen Visual dan Prinsip Desain pada Karya Nirmana Dwimatra. Deiksis,
  25. Tinarbuko, Sumbo. 2003. “Semiotika Analisis Tanda Pada Karya Desain Komunikasi Visual” Jurnal Nirmana
  26. Toybah, N. R. 2017. Dakwah Komunikasi Visual Melalui Instagram Akun@ HADITSKU. Al-Hiwar: Jurnal Ilmu dan Teknik Dakwah, 4(6).
  27. Visensius Sitepu. 2006. Panduan Mengenal Desain Grafis
  28. Wibowo, Ari. 2020. “Digitalisasi Dakwah di Media Sosial Berbasis Desain Komunikasi Visual” dalam Jurnal Bimbingan Penyuluhan Islam. IAIN Syaikh Abdurrahman Siddik Bangka Belitung.
  29. Wiryoutomo, P. 2009. Hikmah Sabar. QultumMedia
  30. Yunita Wijaya, Pricilia. 2004 “Tipografi Dalam Desain Komunikasi Visual” Jurnal Desain Komunikasi Visual (Universitas Kristen Petra)
  31. Zoest, Aart Van. 1993. Semiotika: Tentang Tanda, Cara Kerjanya dan Apa yang Kita Lakukan Dengannya. Jakarta: Yayasan Sumber Agung.
  32. Zoest, Aart Van. 1996. Serba – Serbi Semotika. Jakarta : Gramedia

Full Text:
Article Info
Submitted: 2023-07-27
Published: 2023-08-25
Section: Articles
Article Statistics: 201 140