Arabic language learning in a comprehensive approach (theoretical study)
DOI : 10.30863/ekspose.v20i2.1391
This study research on how to determine Arabic language learning methods and techniques with a comprehensive approach, with the aim of learners to understand and be able to practice what has been learned and understand four skills thoroughly. This Research is literature research that seeks to find the literature that corresponds to the theme of the discussion and then analyzed with a descriptive analysis. The results of this research show that the comprehensive terms used in education cover a variety of aspects. First, the content of Arabic language learning should be comprehensive. Second, Arabic learning methods must also be comprehensive, the methods used in accordance with the materials submitted in order for the previously determined goals to be achieved. Third, the learning process should occur in the whole educational process. A comprehensive approach is more effectively applied to elementary and intermediate students. As for the advanced level of language teaching, it is more suitable to use Nazhariyah al-Furu'. This approach is how teachers modify the classes they face by sticking to the achievements of the four skills. Therefore, a comprehensive approach that includes strategies, methods, models, and learning elements make four skills in Arabic can be learned to master and develop Arabic comprehensively.
Penelitian ini mengkaji tentang cara menentukan metode dan teknik pembelajaran bahasa Arab dengan pendekatan komprehensif, dengan tujuan agar peserta didik mampu memahami dan mempraktikkan apa yang telah dipelajari dan memahami empat keterampilan secara menyeluruh. Penelitian ini merupakan penelitian kepustakaan yang berusaha menemukan literatur yang sesuai dengan tema kajian kemudian menganalisisnya dengan analisis deskriptif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa istilah komprehensif yang digunakan dalam pendidikan mencakup berbagai aspek. Pertama, isi pembelajaran bahasa Arab harus komprehensif. Kedua, metode pembelajaran bahasa Arab juga harus komprehensif, metode yang digunakan sesuai dengan materi yang diajukan agar tujuan yang ditentukan sebelumnya tercapai. Pendekatan komprehensif lebih efektif diterapkan pada siswa dasar dan menengah. Sedangkan untuk tingkat pengajaran bahasa Arab lanjutan, lebih cocok menggunakan Nazhariyah al-Furu'. Pendekatan ini adalah bagaimana guru memodifikasi kelas yang mereka hadapi dengan tetap berpegang pada empat keterampilan yang ada. Oleh karena itu, pendekatan komprehensif yang mencakup strategi, metode, model, dan elemen pembelajaran membuat empat keterampilan dalam bahasa Arab dapat dipelajari untuk menguasai dan mengembangkan bahasa Arab secara komprehensif.
- Ahmad, M. A. A.-Q. (1979). Thuruq Ta’lim Al-Lughoh Al’arabiyah. Maktabah Al-Nahdah Al-Misriyah.
- Al-Majid, A. A. A. (1976). Al-Qishah Fi Al-Tarbiyah Usluha Al-Nafsiyah, Tathawuruha, Madatuha Wa Thariqah Sardiha. Daar Al-Ma’arif.
- Ana, R. (n.d.). Diskursus Terminologi Model, Pendekatan, Strategi, Dan Metode Dalam Dunia Pengajaran. Retrieved July 2, 2020, from https://www.researchgate.net/publication/330599111_DISKURSUS_TERMINOLOGI_MODEL_PENDEKATAN_STRATEGI_DAN_METODE_DALAM_DUNIA_PENGAJARAN
- Awaludin. (2019). Resource Based Learning for Teaching Arabic. Ijaz Arabi Journal of Arabic Learning, 2(1).
- Aziza, L. F., & Muliansyah, A. (2020). Keterampilan Berbahasa Arab dengan Pendekatan Komprehensif. El-Tsaqafah, 19(1), 56–71.
- Baroroh, R. U., & Tolinggi, S. O. R. (2020). Arabic Learning Base on A Communicative Approach In Non-Pesantren School/Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Pendekatan Komunikatif Di Madrasah Non-Pesantren. Ijaz Arabi Journal of Arabic Learning, 3(1).
- Bhakti, C. P. (2017). Program Bimbingan dan Konseling Komprehensif untuk Mengembangkan Standar Kompetensi Siswa. Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(2).
- Chaer, A. (1994). Linguistik Umum. Rineka Cipta.
- Dhiauddin. (2015). Arabic Program on Cot Kala Langsa Streaming Radio Sebagai Strategi Baru Pembelajaran Bahasa Arab,. Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 2(1), 17–30. https://doi.org/https://doi.org/10.15408/a.v2i1.1480.
- Di, X., Ismail, W. M., & Zailani, M. A. (2020). Non-Native Arabic Learners’ Social Media Usage and Motivation Influencing Learning of Arabic Language in Malaysian Public Universities. International Journal of Language Education, 4(2), 58–75.
- Ghazalah, I. I. M. A. (n.d.). The Effect of Using a Comprehensive Approach for Teaching High Frequency Words on Developing the Writing Skill of Seventh Graders. Retrieved September 22, 2020, from Library.Iugaza.Edu.Ps/Thesis/90211
- Hafid, Abd. Karim. "Pengembangan Metode Pembelajaran Bahasa Arab". (Delivered on Seminar Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab on April 22-24, 1999).
- Haerazi, R. M. V., & Prayati, Z. (2019). The Use of Scientific-Based Approach in ELT Class to Improve Students’ Achievement and Classroom Interaction. Register Journal, 12(2), 57–80.
- Hermawan, A. (2001). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. PT. Remaja Rosdakarya.
- Howard, K. (1995). Enhancing Value and Morality in Schools and YlJulh Selling. Allyn and Bacon.
- Huda, M. M., Rais, P., Surur, A. M., & Rohmawati, A. (2020). Improvement of Nahwu And Sharaf Learning Using Amtsilati Method. Ijaz Arabi Journal of Arabic Learning, 3(1).
- Jayawardana, H. B. A., & Djukri. (2015). Pengembangan Model Pembelajaran Hypnoteaching Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Biologi Siswa SMA/MA. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 1(2), 67–77. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/jipi.v1i2.7502.
- Kafrawi, M. (1976). Pedoman Pengajaran Bahasa Arab Pada Perguruan Tinggi Agama Islam. Proyek Pengembangan Sistem Pendidikan Agama Departemen Agama RI.
- Lau, D. C.-M. (2001). Analysing the Curriculum Development Process: Three Models. Pedagogy, Culture & Society Journal, 9(1), 29–44. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/14681360100200107.
- Lickona, T. (2015). Educating for Character; Mendidik Untuk Membentuk Karakter. PT. Bumi Aksara.
- Madjidi. (1994). Metodologi Pengajaran Bahasa Arab, Penerapan Audio Lingual Method Dalam Pendekatan All in One System. Sumbangsih Offset.
- Marzuki, A. G. (2019). The Implementation of SQ3R Method to Develop Students’ Reading Skill on Islamic Texts in EFL Class in Indonesia. Register Journal, 12(1), 49–61.
- Mutmainah, F. A. (2018). Pemikiran A.Chaedar Al-Wasilah Tentang Pendekatan Literasi (Genre-Based Approach) Dan Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 10(1), 21–38. https://doi.org/https://doi.org/10.24042/albayan.v10i01.2599.
- Nunan, D. (1988). The Learned-Centred Curriculum. Cambridge University Press.
- Rahma, D. M. (2015). The Fishbowl Method to Improve the Students’ Speaking Skills. Register Journal, 8(2), 73–94. https://doi.org/https://doi.org/10.18326/rgt.v8i2.173-194.
- Rasyid, R. (2009). All In One System (Pendekatan Dan Prinsip Psikologis Pengajaran Bahasa Arab Terintegrasi). Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 12(1), 33–45.
- Rianasari, V. F., Budaya, I. K., & Patahudin, S. M. (2012). Supporting Students’ Understanding of Percentage. Journal on Mathematics Education, 3(1), 29–40.
- Richards, J. C. (1990). The Language Teaching Matrix. Cambridge University Press.
- Rosyad, S. (2018). Nahwu al-Ibda’iyyah fi I’dad al-Bi’ah al-Lughawiyyah al-Fa’ilah bi Indunisiya (Tajarub al-Ma’ahid al-‘Ashriyyah wa an-Nawadi al-‘Arabiyyah wa al-Jami’at. Lisanuna, 8(1).
- S., F. R., & Baroroh, R. U. (2020). Strategies And Methods Of Learning Arabic Vocabulary/ Strategi Dan Metode Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab. Ijaz Arabi Journal of Arabic Learning, 3(2). https://doi.org/https://doi.org/10.18860/ijazarabi.v3i2.10062.
- Sadirman. (2001). Interaksi dan Motivasi Belajar-Mengajar. Raja Grafindo Persada.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.