Analysis of the Utilization of Gotong Royong Board Media to Develop Communication Skills of Grade 1 Elementary School Students

Rizka Nur Khanifah* -  Universitas PGRI Semarang, Indonesia
Bagus Ardi Saputro -  Universitas PGRI Semarang, Indonesia
Dwi Setyaningsih -  SDN Tandang 02 Semarang, Indonesia
Harto Nuroso -  Universitas PGRI Semarang, Indonesia

DOI : 10.30863/didaktika.v18i2.7291

Mutual cooperation board media or pagorong for short is a medium offered to improve student understanding and invite students to play an active role in discussing material. In this way, this mutual cooperation board media is suitable for use in the learning process in developing student communication. In line with this research which aims to develop the communication skills of lower class students through the medium of mutual cooperation boards. This research used a qualitative descriptive method which was carried out at SD Negeri di Kota Semarang in class 1B. In collecting data, this research used interviews, observation, questionnaires and documentation, then analyzed to find results. The results of this research show that each communication indicator gets a very good category, with details of enthusiasm of 94%, capability of 100%, credibility of 86%, symphaty of 93%, and clarity of 100%. With this, class 1B students at SD Negeri di Kota Semarang have high courage and enthusiasm in learning using the mutual cooperation board media. This will of course have an impact on developing communication skills in conveying ideas, asking questions and providing answers, increasing students' enthusiasm and thinking abilities, so that students can connect and construct the knowledge and experiences they have.

  1. Afrom, I., Dilla, W. P., Rahmawati, L., Diplan, & Sapriline. (2023). Media Pembelajaran Di Sekolah Dasar (Konsep Dan Aplikasi Pengembangan Media Pembelajaran Bagi Pendidik Di Sekolah Dasar). Purbalingga: Eureka Media Aksara.
  2. Alwi, M., Paranata, A., & Karismawan, P. (2019). Analisis Kebutuhan Sarana Dan prasarana di Kecamatan Selong Sebagai Pusat Pertumbuhan Di Kabupaten Lombok Timur. Journal of Economics and Business, 5(1), 1–17.
  3. Andriyani, F., Saraswati, R. R., Melasari, D., Putri, A., & Sumardani, D. (2020). Media Pembelajaran Monopoli: Media Edukasi Materi Struktur dan Fungsi Jaringan Tumbuhan || Monopoly Learning Media: Education Media in Structure and Function of Plant Tissue Theory. Jurnal Pembelajaran Dan Biologi Nukleus, 6(1), 81–87.
  4. Anggraini, E. S. (2022). Membangun Komunikasi Efektif Verbal dan Non Verbal dalam Pembelajaran Anak Usia Dini di Kelurahan Negeri Baru. Jurnal Usia Dini, 8(1), 26–33.
  5. Ashari, M., Putra, M. J. A., & Mulyani, E. A. (2024). Analisis Kemampuan Komunikasi Verbal Siswa Sekolah Dasar Menggunakan Media Permainan Monopoli. IJEDR: Indonesian Journal of Education and Development Research, 2(1), 177–193.
  6. Awaliah, N. P. (2023). Analisis Pengembangan Keterampilan Komunikasi pada Siswa SD Kelas VI SDIT Al-Madinah Pekanbaru. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 480–498.
  7. Bujuri, D. A. (2018). Analisis Perkembangan Kognitif Anak Usia Dasar dan Implikasinya dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Literasi (Jurnal Ilmu Pendidikan), 9(1), 37–50.
  8. Ekawati, M. (2019). Teori Belajar Menurut Aliran Psikologi Kognitif Serta Implikasinya Dalam Proses Belajar Dan Pembelajaran. E-Tech: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 7(2). Diambil Agustus 8, 2024, dari https://ejournal.unp.ac.id/index.php/e-tech/article/view/106979
  9. Ferdiansyah, D. S., Reffita, L. I., Permatasari, R. F., Hayati, A. N., Hidayati, N., Mulyani, S., & Rosmawati. (2021). Human Relations. Bandung: Media Sains Indonesia.
  10. Fitria, Y., Kenedi, A. K., & Syukur, S. K. (2021). The Effect Of Scientific Approach On Elementary School Students’ Learning Outcomes In Science Learning. JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 7(1), 78–90.
  11. Handayani, S., Masfuah, S., & Kironoratri, L. (2021). Analisis Kemampuan Komunikasi Siswa dalam Pembelajaran Daring Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2240–2246.
  12. Hasan, M., Milawati, Darodjat, Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., Rahmat, A., dkk. (2021). Media Pembelajaran. Klaten: Tahta Media Group.
  13. Hidayatulloh, I., Kurniati, & Maimunah. (2023). Karakteristik Pembelajaran Siswa Tingkat Sekolah Dasar. Prosiding Teknologi Pendidikan, 3(1), 123–127.
  14. Kenedi, A. K., Hendri, S., Ladiva, H. B., & Nelliarti. (2018). Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Sekolah Dasar Dalam Memecahkan Masalah Matematika | berhitung, 5(2). Diambil Agustus 8, 2024, dari https://ejournal.bbg.ac.id/numeracy/article/view/396
  15. Ningrum, E. (2009). Pengembangan Sumber Daya Manusia Bidang Pendidikan. Jurnal Geografi Gea, 9(1). Diambil Agustus 8, 2024, dari https://ejournal.upi.edu/index.php/gea/article/view/1681
  16. Panuju, R. (2018). Pengantar Studi (Ilmu) Komunikasi: Komunikasi sebagai Kegiatan Komunikasi sebagai Ilmu. Jakarta: Kencana.
  17. Rahmadani, A., Ariyanto, A., Rohmah, N. N. S., Hidayati, Y. M., & Desstya, A. (2023). Model Problem Based Learning Berbasis Media Permainan Monopoli Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(1), 127–141.
  18. Razali, G., Retu, M. K., Rifai, A., Zumiarti, Hanika, I. M., Mendri, N. K., Badi’ah, A., dkk. (2022). Ilmu Komunikasi dan Informasi & Transaksi Elektronik. Bandung: Media Sains Indonesia.
  19. Sabrina, R., Fauzi, F., & Yamin, M. Y. M. (2017). Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Motivasi Belajar Siswa Dalam Proses Pembelajaran Matematika Di Kelas V SD Negeri Garot Geuceu Aceh Besar. Elementary Education Research, 2(3). Diambil Agustus 8, 2024, dari https://jim.usk.ac.id/pgsd/article/view/7736
  20. Solihin, A., Pujiyati, L., Syanis, P. F. H. A., Lestari, S., & Puspita, A. M. I. (2024). PAGORO-QR: Bahan Ajar Papan Gotong Royong Integrasi QR-Code Berbasis Pendidikan Karakter Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(3), 2125–2140.
  21. Suroto, S. (2024). Karakteristik Siswa Sekolah Dasar Kelas Rendah: Al-Ihtirafiah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 1–9.
  22. Wahyuni, R. (2016). Analisis Kemampuan Komunikasi Verbal Menulis Wartawan Implikasinya Pada Citra Media Harian Lokal Di Kota Serang. Lontar: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(2). Diambil Agustus 10, 2024, dari https://e-jurnal.lppmunsera.org/index.php/LONTAR/article/view/333
  23. Zuhfa, A., Mudzanatun, & Wardana, M. Y. S. (2023). Pengembangan Media Papan Kata Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 SD Negeri Prampelan 1 Sayung Semester Genap Tahun 2022/2023. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 5434–5441.
  24. Zulvira, R., Neviyarni, N., & Irdamurni, I. (2021). Karakteristik Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1846–1851.

Full Text:
Article Info
Submitted: 2024-09-03
Published: 2024-12-09
Section: Artikel
Article Statistics: 29 33