HUBUNGAN GAYA MENGAJAR, MOTIVASI BELAJAR DAN POLA ASUH ORANGTUA TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA SDN KUTISARI I/268 SURABAYA
DOI : 10.30863/attadib.v5i1.6362
This study aims to determine the effect of teaching style, learning motivation, and parenting style on student learning achievement at SDN Kutisari I/268 Surabaya. The population and sample in this study were all students in grade VI and part of grade V at SDN Kutisari I/268 Surabaya. Data collection in this study used a questionnaire using a quantitative approach. The analysis techniques used were validity and reliability tests, classical assumption tests, multiple linear regression tests, t tests, f tests, and coefficient of determination tests. The results showed that varied teaching styles, strong learning motivation, and supportive parenting had a significant positive impact on student achievement at SDN Kutisari I268 Surabaya. The results of this study emphasize the importance of the role of teachers, parents, and student motivation in creating an optimal learning environment to improve learning outcomes.
- Al Khumaero, L. & Arief, S. (2017). Pengaruh Gaya Mengajar Guru, Disiplin Belajar, dan Teman Sebaya Terhadap Prestasi Belajar. Economic Education Analysis Journal, 6(3), 698-710.
- Asuke, S., Isa, R., Panigoro, M., Asi, L. L., & Mahmud, M. (2023). Pengaruh Gaya Mengajar Guru Terhadap Aktivitas Belajar Siswa. Journal of Economic and Business Education, 1(1), 134-139.
- Aulia, D., & Susanti, D. (2022). Pengaruh Motivasi Berprestasi dan Gaya Mengajar Guru Terhadap Prestasi Belajar dalam Pembelajaran Ekonomi. Jurnal Ecogen, 5(3), 378-386.
- Baeten, M., F. Dochy., & K. Struyven. (2013). The Effects of Different Learning Environments on Students’ Motivation for Learning and Their Achievement. British Journal of Educational Psychology, 83(3), 484-501.
- Christenson, S. & S. M. Sheridan. (Eds.). (2001). Schools and Families: Creating Essential Connections for Learning. New York: Guilford Press.
- Darmawan, D. & R. Mardikaningsih. (2022). Hubungan Kecerdasan Emosional Dan Hasil Belajar Dengan Kualitas Komunikasi Mahasiswa Fakultas Ekonomi. ARBITRASE: Journal of Economics and Accounting, 3(1), 45-49.
- Dewi, L. A. P. (2017). Peranan orang tua dalam pembentukan karakter dan tumbuh kembang anak. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 83-91.
- Febrita, Y., & Ulfah, M. (2019). Peranan media pembelajaran untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 5(1). Universitas Indraprasta PGRI.
- Hamdayama, J. (2022). Metodologi pengajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
- Hamdu, G., & Agustina, L. (2011). Pengaruh motivasi belajar siswa terhadap prestasi belajar IPA di sekolah dasar. Jurnal penelitian pendidikan, 12(1), 90-96.
- Hidayat, T., & Asyafah, A. (2019). Konsep Dasar Evaluasi Dan Implikasinya Dalam Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 159-181.
- Hidayah, F. N. (2012). Hubungan Antara Dukungan Orang Tua dengan Motivasi Belajar Siswa di SD Negeri Bumi I Laweyan Surakarta. Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta.
- Kia, A. D. & E. Murniarti. (2020). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua dalam Peningkatan Prestasi Belajar Anak. Jurnal Dinamika Pendidikan, 13(3), 264-278.
- Latif, A. & D. Darmawan. (2024). Examining How School Environment and Teacher Competence Affect Student Learning Motivation at MA Al Fatich Tambak Osowilangun Surabaya. Teaching and Learning Journal of Mandalika (Teacher), 5(1), 69-75.
- Maryani, E., & Syamsudin, H. (2009). Pengembangan Program Pembelajaran IPS untuk meningkatkan kompetensi Keterampilan sosial. Jurnal Penelitian, 9(1).
- Muchtar, H. (2010). Penerapan penilaian autentik dalam upaya peningkatan mutu pendidikan. Jurnal Pendidikan Penabur, 14(9), 68-76.
- Nengseh, Y. & D. Darmawan. (2024). Motivation and Self-Efficacy as Drivers of Academic Learning Independence Among Students in UPT SD Negeri 313 Gresik. Jurnal Pemikiran dan Kajian Pendidikan, 8(1), 44-52.
- Prabasari, B. & S. Subowo. (2017). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua dan Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajar melalui Motivasi Belajar Sebagai Variabel Intervening. Economic Education Analysis Journal, 6(2), 549-558.
- Rafiuddin, A. & D. Darmawan. (2023). The Dynamics of Student Social Interaction with Teachers and Peers: Its Influence on Academic Achievement at MA Miftahut Thullab Sampang. Kabilah: Journal of Social Community, 8(2), 161-170.
- Raharja, U., Lutfiani, N., Handayani, I., & Suryaman, F. M. (2019). Motivasi belajar mahasiswa terhadap metode pembelajaran online ilearning+ pada perguruan tinggi. Sisfotenika, 9(2), 192-202.
- Rindawan, I. K., Purana, I. M., & Siham, F. K. (2020). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Dalam Pembentukan Karakter Disiplin Pada Anak Dalam Lingkungan Keluarga. Jurnal Pacta Sunt Servanda, 1(2), 53-63.
- Safitri, S. M. & D. Darmawan. (2023). Enhancing Students'learning Interest: The Role of Teacher's Teaching Style and Parental Support at SD Negeri Wadungasri Waru Sidoarjo. Jurnal Cahaya Mandalika, 4(2), 1343-1352.
- Saya, S. (2020). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Dan Disiplin Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Educouns Journal: Jurnal Pendidikan dan Bimbingan Konseling, 1(1), 16-21.
- Simanjutak, H. (2022). Motivasi Belajar Mempengaruhi Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V di Sekolah Dasar. As-Syar'i: Jurnal Bimbingan & Konseling Keluarga, 4(1), 9-17.
- Sugiyono. (2009), Metodologi Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Jakarta: Renika.
- Tokan, M. K. & M. M. Imakulata. (2019). The Effect of Motivation and Learning Behaviour on Student Achievement. South African Journal of Education, 39(1), 1-8.
- Ummat, L. S. & E. Retnowati. (2022). The Influence of Social Capital, Intrinsic Motivation, Self-Esteem on Student Learning Outcomes, Bulletin of Science, Technology and Society, 1(3), 25-30.
- Wati, L., Yanzi, H., & Pitoewas, B. (2017). Hubungan Kompetensi Sosial Guru dengan Gaya Mengajar Guru. Doctoral dissertation, Lampung University.
- Wahyudi, E. E., Aminah, N. S., & Sukarmin, S. (2018). Pembelajaran optika geometri melalui problem based learning (PBL) ditinjau dari kemampuan berpikir kritis siswa dan kemampuan berpikir kreatif siswa sma kelas x tahun 2014/2015. Inkuiri: Jurnal Pendidikan IPA, 6(3), 49-60.
- Yulianti, H., Iwan, C. D., & Millah, S. (2018). Penerapan Metode Giving Question And Getting Answer Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam,[SL], 6(2), 197-216
- Yuangga, K. D. (2019). The Influence of Learning Motivation and Teacher's Teaching Style on Student Achievement (at MA Muhammadiyah). PINISI Discretion Review, 2(2), 177-184.
- Yulianto, A. & D. Darmawan. (2024). Effective Implementation of Teaching Skills and Religious Activities to Enhance the Quality of Learning in Islamic Religious Education at MTsN 2 Surabaya. Educan: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 68–85.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.