PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN DOUBLE LOOP PROBLEM SOLVING (DLPS) TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN FIKIH KELAS X MAN 1 BONE
DOI : 10.30863/attadib.v4i1.4769
Abstract
This study examines the impact of the Double Loop Problem Solving
(DLPS) learning model on student learning outcomes in the science
class X at MAN 1 Bone. The primary objective of this research is to
assess the influence of implementing the Double Loop Problem
Solving (DLPS) learning model on student learning outcomes in the
fiqh class X at MAN 1 Bone. The research follows a quantitative
approach, utilizing pedagogic methodology, and employs data
collection techniques such as tests and documentation. The study's
research design adopts a Quasi-Experimental approach, utilizing
the Nonequivalent Control Group Design research plan. The
findings indicate a notable effect of the Double Loop Problem
Solving (DLPS) learning model on the learning outcomes of students
in the fiqh class at Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 1 Bone.
Specifically, the Double Loop Problem Solving (DLPS) learning
model proves to be more suitable for use in fiqh lessons,
particularly when teaching ownership material in Islamic contracts,
as compared to the conventional lecture learning model.
Keywords: Double Loop Problem Solving Learning Model (DLPS),
Learning Outcomes, fiqh
- Andriani, Rike dan Rasto. (2019). Motivasi Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 81.
- Ariani, Yetti, dkk. (2020). Model Pembelajaran Inovatif untuk Pembelajaran Matematika di Kelas IV Sekolah Dasar, Yogyakarta: Deepublish.
- Arum, Wahyuni Fajar. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Double Loop Problem Solving dan Problem Posing pada Materi Fluida. Jurnal Teknika STTKD, 4(2), 42.
- Aryansyah, Firman. (2017). Optimalisasi Penggunaan Menggunakan Metode Pembelajaran Double Loop Problem Solving (DLPS) pada Pembelajaran Ekonomi di SMA. Jurnal Ilmiah Edukasi, 5(2), 137-138.
- Darmadi, H. (2017). Pengembangan Model dan Metode Pembelajaran dalam Dinamika Belajar Siswa, Deepublish: Yogyakarta.
- Dewi, Putri Sukma dan Hendy Windya Septa. (2019). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Disposisi Matematis Siswa dengan Pembelajaran Berbasis Masalah. Mathema Journal, 1(1), 31-32.
- Handayani, Eka Selvi dan Hani Subakti. (2021). Pengaruh Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar”. Jurnal Basicedu, 5(1), 152.
- Indriani, Ika Shepti. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Double Loop Problem Solving (DLPS) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Konsep Termodinamika. Skripsi, Program Studi Tadris Fisika Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.
- Indriyani, dkk. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Double Loop Problem Solving (DLPS) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa pada Materi Bencana Alam”. Jurnal Luminous: Riset Ilmiah Pendidikan Fisika, 1(1), 9.
- Isrok’atun. (2018). Model-model Pembelajaran Matematika, Jakarta: Bumi Aksara.
- Kurniawan, Andri, dkk. (2022). Model Pembelajaran dalam Student Centered Learning (SCL), Cirebon: Wiyata Bestari Samasta.
- Mulyani, Fitri dan Nur Haliza. (2021) Analisis Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi (Iptek) Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 3(1), 102.
- Ningsih, Pudji Rahayu. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Double Loop Problem Solving Terhadap Kemampuan Berpikir Reflektif Matematis. Skripsi, Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.
- Rahman, Taufiqur. (2018). Aplikasi Model-Model Pembelajaran dalam Penelitian Tindakan Kelas, CV. Pilar Nusantara: Semarang.
- Shilphi. (2020). Model-Model Pembelajaran, Deepublish: Yogyakarta.
- Simamora, Dervina, dkk. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Model Pembelajaran Double Loop Problem Solving. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2), 289.
- Widiawati, Windi, dkk. (2019) . Pembelajaran Model Double Loop Problem Solving Berbantuan Alat Peraga untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik. Jurnal Pendidikan MIPA Pancasakti, 3(2), 87.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.