LITERATURE REVIEW ON THE EFFECTIVE USE OF GOOGLE SITE AS AN INTERACTIVE MEDIUM IN ISLAMIC EDUCATION LEARNING
DOI : 10.30863/aqym.v7i1.6467
Abstract
The current rapid advancement of technology has significantly impacted various aspects of life, including the field of education. This research aims to analyze the use of Google Sites as a medium to enhance student learning outcomes. The method employed is qualitative research with a literature review approach or System Literature Review (SLR). This study aims to compare existing theories with previous theories in the research literature. The literature sources used are derived from research results or studies published in scientific articles, with articles sourced from electronic literature search engines such as Mendeley and Google Scholar. The results of the study indicate that the use of Google Sites as a learning medium in the era of technological advancement can improve student learning outcomes
- Adzkiya, D.S. dan Suryaman. 2021. “Penggunaan Media Pembelajaran Google Site Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Kelas V SD.” Educate: Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2): 20–31.
- Afrianto et al. 2022. “Alternatif Pengelolaan Pembelajaran Dalam Jaringan: Google Sites.” Madaniya 3(4): 776–83. https://madaniya.pustaka.my.id/journals/index.php/contents/article/view/280.
- Aminah, Neneng, Surya Amami, Ika Wahyuni, and Cita Dwi Rosita. 2021. “Pemanfaatan Teknologi Melalui Pelatihan Penggunaan Aplikasi Google Site Bagi Guru MGMP Matematika SMP Kabupaten Cirebon.” Bima Abdi: Jurnal Pengabdian Masyarakat 1(1): 23–29.
- Apriansyah, M. R. 2020. “Pengembangan Media Pembelajaran Video Berbasis Animasi Mata Kuliah Ilmu Bahan Bangunan Di Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta.” Jurnal PenSi 9(1): 9–18.
- Hariyanto, Hariyanto, Marsono Marsono, and Didik Dwi Prasetya. 2023. “Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Peserta Didik Dengan Pengembangan Fasilitas Belajar.Id Google Sites Sebagai Sumber Media Belajar Interaktif Dalam Mendukung Hybrid Learning.” Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan 6(4): 817–28.
- Mashudi, Rizka Maulidiyah, Rizka Novalin Astrawinata Sahra, Rohainy Asya Ridanti, and Arita Marini. 2023. “Peran Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Google Site Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora 2(8): 931–42.
- Meissa, Aura, Intan Fauziyah, Shafiyyah Azizah, and Ani Nur Aeni. 2024. “Pengembangan Google Site ‘ Goos Danu ’ u Ntuk Pembelajaran PAI Materi Dakwah Pada Siswa Kelas 2 SD.” 8: 19900–910.
- Mulyanah, Nyi, and Ana Andriani. 2021. “Strategi Bimbingan Dan Pelatihan Guru Dalam Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Google Pada Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Efektifitas Belajar Siswa Dimasa Pandemi Covid-19.” Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD) 2(1): 67.
- Prastika, Y., & Kurniadi, H. 2023. “Platform Digital Sebagai Media Informasi Dan Promosi Sub Sektor Ekonomi Kreatif Keroncongantar.” Jrmdk 5(2): 131–144.
- Sa’adah, Umi Zahrotus et al. 2023. “Development of Media Based Learning Google Sites to Improve PAI Learning Outcomes at SMPN 15 Malang.” Edumaspul: Jurnal Pendidikan 7(2): 4020–27.
- Selviana, Sella, Ibnudin Ibnudin, and Ruswa Ruswa. 2024. “Pengembangan Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Web (Google Sites) Di SMPN 1 Sindang Kelas VIII Semester Genap Tahun Akademik 2022/2023.” Journal Islamic Pedagogia 4(1): 31–39.
- Sulistyawati, N.L. Gede, I Md Suarjana, and I Md. Citra Wibawa. 2022. “Pengembangan Media Website Berbasis Google Sites Pada Materi Statistika Kelas IV Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan dan Konseling 4(4): 895–905.
- Wibawanto, W. 2017. Desain Dan Pemrograman Multimedia Pembelajaran Interaktif. Jember: Penerbit Cerdas Ulet Kreatif.
- Wulandani, Riska Putri et al. 2023. “Penggunaan Google Sites Dalam Mengembangkan Akhlak Siswa Sekolah Dasar.” Journal on Education 05(04): 15431–40.
- Wulandari, Yani, Yayat Ruhiat, and Lukman Nulhakim. 2020. “Pengembangan Media Video Berbasis Powtoon Pada Mata Pelajaran IPA Di Kelas V.” Jurnal Pendidikan Sains Indonesia 8(2): 269–79.
Copyright (c) 2024 Anggie Sri Utari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Article Info
Submitted: 2024-06-02
Published: 2024-06-26
Section: Articles