Assessing the New Model Fulfilling the Right to Education for Correctional Students

Darmawati Darma Kiki* -  Ichsan University Gorontalo
Asriadi Zainuddin -  IAIN Sultan Amai Gorontalo
Marwan Marwan -  Magister Hukum Universitas Ichsan Gorontalo
Arpin Arpin -  Fakultas Hukum Universitas Ichsan Gorontalo,
Erni Dwita Silambi -  Fakultas Hukum Universitas Musamus, Merauke
Mardhati Mardhati -  Institut Perguruan Tinggi Ilmu Al Quran, Jakarta

DOI : 10.30863/ajmpi.v1i1.3284

The future of the Indonesian nation is very dependent on the condition of today's children. Therefore, future attention to children is the main focus, especially for Correctional Students (ADP) who live in the Special Child Development Institution (LPKA). One of the things that is of concern to children who are behind bars is the right to obtain formal and informal education. The purpose of this study was to analyze and evaluate the implementation of the fulfillment of the right to education for correctional students and to design an ideal model of fulfilling the right to education for children in Class II LPKA Gorontalo. The type of research used in this research is empirical normative legal research. The research results show that the educational process for ADP at LPKA is carried out in accordance with the mandate of Law Number 22 of 2022 concerning Corrections where ADP can pursue formal or informal education. In the implementation of formal learning process activities, there are still obstacles in the form of learning processes carried out outside LPKA, so it is necessary to formulate a learning model that should be made like a child-friendly school within LPKA and supported by educators who are truly competent and experienced in educating children.

Supplement Files

Keywords
Model, Education, Child.
  1. Book:
  2. Ahmad., Mukti Fajar dan Yulianto. Dualisme Penelitian Hukum Normatif Dan Empiris. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2017.
  3. Mubarok, Husni. Kapita Selecta Pemasyarakatan. Kalimantan Barat: Idea Publishing, 2020.
  4. Teguh, Harris Pratama. Hukum Pidana Perlindungan Anak Di Indonesia. Bandung: CV. Pustaka Setia Bandung, 2020.
  5. Artikel Jurnal:
  6. Andriyana, Narvedha. “Pola Pembinaan Anak Didik Pemasyarakatan Di Lembaga Pembinaan Khusus Anak Kelas I Kutoharjo.” Jurnal Komunikasi Hukum (JKH) Universitas Pendidikan Ganesha. 6, no. 2 (2020): 592–99.
  7. Budijanto., Oki Wahju. “Pemenuhan Hak Pendidikan Bagi Anak Didik Pemasyarakatan Di Lembaga Pembinaan Khusus Anak.” Jurnal Ilmiah Kebijakan Hukum 7, no. 1 (2013): 62–73.
  8. Darmawati. “Pembaharuan Model Penilaian Pembinaan Narapidana Residivis Berbasis Teknologi.” Al-Adalah 7, no. 1 (2022): 74–93.
  9. Mohamad Yusuf, Dkk. “Implementasi Pemenuhan Hak Pendidikan Dan Pengajaran Bagi Anak Didk Pemasyarakatan Menurut Undang-Undang Nomor 11 Tahun 2012 Tentang Sistem Peradilan Pidana Anak.” Jurnal Kolaboratif Sains 5, no. 5 (2022): 243–47.
  10. Nur, Rafika. “Eksistensi Lembaga Pembinaan Khusus Anak (LPKA) Di Kota Gorontalo.” Jurnal Cahaya Keadilan 5, no. 2 (2017): 60–71.
  11. Rusdiana, Arif Dwi. “Hak Pendidikan Anak Didik Pemasyarakatan Di Lembaga Pemasyarakatan Anak Klas II A Blitar.” Jurnal Ilmu Hukum, MIZAN 1, no. 2 (2012): 81–90.
  12. Sabaruddin, Dkk. “Model Pembinaan Anak Yang Berkonflik Dengan Hukum Dalam Sistem Pemasyarakatan.” Philosophia Law Review 1, no. 2 (2021): 104–25.
  13. Setya, Adhi Klistra Indra. “Anak Didik Pemasyarakatan Di Dalam Lembaga Pemasyarakatan Khusus Anak.” Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial 8, no. 3 (2021): 55–66.
  14. Siddiq, Sofi Artnisa. “Pemenuhan Hak Narapidana Anak Dalam Mendapatkan Pendidikan Dan Pelatihan.” Jurnal Pandecta 10, no. 1 (2015): 71–90.
  15. Widari, Tatik Mei. “Pemenuhan Hak Pendidikan Anak Didik Pemasyarakatan Di Lembaga Pemasyarakatan.” DIH: Jurnal Ilmu Hukum D Jure 8, no. 15 (2012): 28–47.
  16. Wulan, Pusparini Tunjung. “Analisis Pemenuhan Hak Atas Pendidikan Anak Sipil Di LPKA Klas I Kutoarjo.” Eksaminasi: Jurnal Hukum 1, no. 1 (2021): 1–11.
  17. Yuliyanto. “Pembinaan Anak Yang Berkonflik Dengan Hukum Di Lembaga Pembinaan Khusus Anak Klas II Bandung.” Jurnal Penelitian Hukum D Jure 20, no. 1 (2020): 103–16.
  18. Ziko, Maharidho Deel. “Optimalisasi Kegiatan Pendidikan Sebagai Pemenuhan Hak Anak Di LPKA Klas II Tanjung Pati.” Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha 10, no. 2 (2022): 124–32.
  19. Peraturan Perundang-Undangan:
  20. Undang-Undang Nomor 22 Tahun 2022 Tentang Pemasyarakatan (n.d.).
  21. Undang-Undang Nomor 35 Tahun 2014 Tentang Perubahan Atas Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2002 Tentang Perlindungan Anak (n.d.).
  22. Peraturan Pemerintah Nomor 39 Tahun 1999 Tentang Pembinaan dan Pembimbingan Warga Binaan Pemasyarakatan.
  23. Keputusan Menteri Hukum dan Hak Asasi Manusia Republik Indonesia Nomor M.HH-03.OT.02.02 Tahun 2014 Tentang Pedoman Perlakuan Anak di LPKA

Full Text: Supp. File(s):
PEMBARUAN MODEL PEMENUHAN HAK PENDIDIKAN BAGI ANAK DIDIK PEMASYARAKATAN
Subject
Type Data Analysis
  Download (38KB)    Indexing metadata
Article Info
Submitted: 2022-11-29
Published: 2023-01-30
Section: Artikel
Article Statistics: 305 410