STRATEGI PENINGKATAN MUTU GURU SEKOLAH DI LINGKUNGAN PESANTREN

Apud Apud

Abstract


This paper aims to describe the strategic efforts in improving the quality of school teachers in the pesantren environment, the problems of improving the quality of school teachers in the pesantren environment, the efforts and strategic steps of pesantren leaders in improving the quality of school teachers. The research method uses a descriptive-qualitative approach. Data collected through interviews, observations, and documentation. Data were then analyzed using Miles and Huberman analysis models. The results showed that the quality of school teachers in the pesantren environment could be done by fostering teacher quality, supervising teacher quality, providing facilities and infrastructure, planting commitments, and providing benefits.


Keywords


strategic, quality, pesantren environment

Full Text:

PDF

References


Abdullah, K. (2019). Model Kepemimpinan Transformasional Kepala Madrasah Dan Keberhasilannya Terhadap Kualitas Madrasah (Studi pada MTsN Watampone). Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1).

Abin, A., & Makmun, S. (2012). Psikologi Kependidikan. PT. Remaja Rosdakarya.

Adha, M. A., Supriyanto, A., & Timan, A. (2019). Strategi peningkatan mutu lulusan madrasah menggunakan diagram fishbone. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 5(01), 11–22.

Amin, M. (2017). Impelemntasi Manajemen Strategis Kepala Sekolah Menengah Pertama di Kabupaten Serang. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 2(02), 41-57.

Apud, A. (2018). Manajemen mutu pendidikan man insan cendekia. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 4(02), 171–190.

Apud, A. (2020). Pengembangan Profesi Guru Madrasah Swasta di Kota Serang. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 62-79.

Aqib, Z. (2013). Model-Model Media Dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Yrama Widya.

Budi, A. M. S., & Apud, A. (2019). Peran Kurikulum Kulliyatul Mu’allimin Al-Islamiyah (KMI) Gontor 9 dan Disiplin Pondok dalam Menumbuhkembangkan Karakter Santri. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 5(01), 1-10.

Dwiyama, F. (2018). Unsur Manajemen dalam Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(1), 675-695.

Dwiyama, F. (2018). Manajemen Berbasis Madrasah dalam Peningkatan Mutu dI MTsN Watampone Kabupaten Bone. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 535-554.

Dwiyama, F. (2019). Pengembangan Lembaga PAUD melalui Implementasi Manajamen Berbasis Sekolah. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(1), 797-815.

Fitri, F. (2018). Perilaku Organisasi Dan Kepemimpinan Sebagai Sebuah Sistem. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 484-497.

Gaspersz, V. (2008). Total Quality Managament. Gramedia Pustaka Utama.

Hadis, A., & Nurhayati, B. (2014). Manajemen Mutu Pendidikan (3rd ed.). Alfabeta.

Hasbullah, H., Juhji, J., & Maksum, A. (2019). Strategi belajar mengajar dalam upaya peningkatan hasil belajar pendidikan agama islam. Edureligia; Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 17-24.

Istofa, D. N., & Zulyanty, M. (2018). Perencanaan Guru Madrasah Aliyah Jambi dalam Pembelajaran Matematika pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(2), 103-109.

Juhji, J. (2015). Telaah Komparasi Konsep Pembelajaran menurut Imam Al-Zarnuji dan Imam Al-Ghozali. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 1(02), 17-26.

Juhji, J. (2016). Peran Urgen Guru dalam Pendidikan. Studia Didaktika, 10(01), 51-62.

Juhji, J. (2017). Profesi Pendidik dan Tenaga Kependidikan. Serang: Pusat Penelitian dan Penerbitan LP2M IAIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten.

Juhji, J., & Suardi, A. (2018). Profesi Guru Dalam Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Di Era Globalisasi. Geneologi PAI: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan Agama Islam, 5(1), 16-24.

Juhji, J. (2019). Analyzing Madrasah Ibtidaiyah Teacher Candidates Skill of Technological Pedagogical Content Knowledge on Natural Science Learning. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 6(1), 1-18.

Juhji, J., & Nuangchalerm, P. (2020). Interaction between science process skills and scientific attitudes of students towards technological pedagogical content knowledge. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 8(1), 1-16.

Kartono, K. (2008). Pemimpin dan Kepemimpinan. Rajawali Pers.

Kuncoro, M. (2006). Stategi Bagaimana Meraih Keunggulan Kompetitif. Erlangga.

Kuswaeri, I. (2016). Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 2(02).

Moleong, L. J. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif (32nd ed.). Remaja Rosdakarya.

Muhammadi, N., bin Hj Marzuki, S. C., & bin Mohd Hussin, M. Y. (2017). Kepemimpinan Transformasional Kepala Madrasah, Prestasi Guru Dan Budaya Belajar Dalam Meningkatkan Mutu Madrasah Tsanawiyah Negeri Jakarta Selatan Transformational Leadership Madrasah Principal, Teacher Achievement and Learning Culture in Improving Qualit. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 1(01), 49-61.

Mu'izzuddin, M., Juhji, J., & Hasbullah, H. (2019). Implementasi Metode Sorogan dan Bandungan dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Kitab Kuning. Geneologi PAI: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan Agama Islam, 6(1), 43-50.

Mulyani, N. (2019). Pengembangan profesionalisme guru pada mtsn 1 serang melalui peningkatan kompetensi profesional dan pedagogik. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 5(01), 87–96.

Noor, W., & Juhji, J. (2020). Integrasi Budaya Prestasi pada Fungsi Perencanaan Pembinaan Mutu Dosen. AL-TANZIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 1-12.

Nwogu, U. J., & Esobhawan, B. I. (2014). Teacher Quality and Quantity: Implementations for the implementation of Universal Basic Education in Nigeria. Academic Research International, 5(1), 199–208.

Rosad, A. M. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Managemen Sekolah. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 5(02), 173-190.

Rouf, A. (2019). Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Etos Kerja Guru Pada MTs Pondok Besar Roudlotul Mubtadiin Balekambang Nalumsari Jepara Tahun Pelajaran 2017/2018. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 5(01), 97-114.

Royhatudin, A., & Supardi, J. Transformational Leadership Style in Implementing Madrasa Based Management.

Salim, H., & Septiana, T. I. (2020). Survey of Students Satisfaction and Some Efforts to Improve Lecturer Profesionalism in the English Education Department of STKIP Situs Banten. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 6(01), 1-10.

Sugiyono, S. (2015). Metode Penelitian Manajemen (4th ed.). Alfabeta.

Supardi, S. (2014). Kinerja Guru (Vol. 1). Rajawali Pers PT. RajaGrafindo Persada.

Supardi, S. (2017). Peran Kepemimpinan dan Keterlibatan Group Decission Making dalam Perubahan Organisasi. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 1(01), 37-48.

Surani, D., & Mifthahudin, M. (2018). Kompetensi Guru dan Motivasi Mengajar Guru Berpengaruh terhadap Efektivitas Pembelajaran di SMK Negeri 3 Kota Serang. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 4(02), 149–158.

Sutarman, A., Wardipa, I. G. P., & Mahri, M. (2019). Penguatan Peran Guru di Era Digital Melalui Program Pembelajaran Inspiratif. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 5(02), 229–238.

Syamsuriadi, S. (2019). Self Management Concept Dalam Kepemimpinan Lembaga Pendidikan. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 871-879.

Suwanta, T. (2018). Program Pelatihan dan Pengiriman Guru [Personal communication].

Thoha, M. (2007). Perilaku Organisasi: Konsep Dasar dan Aplikasinya. Rajawali Pers.

Triton, P. (2011). Manajemen Strtegis Terapan Perusahaan dan Bisnis. Oryza.

Umar, H. (2001). Strategic Management in Action. PT. Gramedia Pustaka Utama.

Venkatesh, V., & Davis, F. D. (2000). A Theoretical Extension of the Technology Acceptance Model: Four Longitudinal Field Studies. Management Science, 46(2), 186–204.

Wahyudi, A. S. (2013). Manajemen Strategik: Pengantar Proses Berfikir Strategik. Binarupa Aksara.

Zahroh, A. (2008). Membangun Kualitas Pembelajaran melalui Dimensi Profesionalisme Guru. Yrama Widya.




DOI: https://doi.org/10.35673/ajmpi.v10i1.870

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Apud Apud

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Redaksi:
Prodi MPI Fakultas Tarbiyah
Institut Agama Islam Negeri Bone
Jl. Hos Cokro Aminoto Watampone
Kabupaten Bone
Sulawesi Selatan
 
 

Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam  is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License